onsdag 1 februari 2012

Kalorier vs. Kolhydrater.

Jag satte mej ner i går och räknade ut kalorier och kolhydrater på den maten vi mest äter. Min frukost:

2 ägg
1/2 paket bacon
15 ml grädde

Denna måltid innehåller ca 4 kolhydrater. Men den innehåller faktiskt hela 422 kcal! Jag vet dock inte vad en frukost på frukotyogurt, flingor och en macka skulle innehålla i kalorier, men betydligt fler kolhydrater. Samtidigt så skulle man bli hungrig så fort blodsockret har gått ner. När jag äter min frukost, baconröran så står jag mej från 8.00 till 13-14.00. Utan jobbiga dippar.

Det kanske inte är så simpelt det här med lchf:en ändå? En del säger att man kan skita i att räkna kalorier och bara ha koll på kolhydraterna. Medans en del säger att man måste göra av med mer energi än man stoppar i sej, oavsett vilken kost man än äter. Om man håller sej till under 20-30 kolhydrater på ett dagsintag så håller man högre förbränning.

Jag har inte räknat kalorier förut. Jag har inte gått upp i vikt (inte ner heller, men med mina 55 kg så är jag ju inte ute efter att gå ner.)

Jag räknade oxå ut en lunch/middag.

En kycklingklubba
15 ml beasås
75 g halluomi

Den innehåller 850 kcal men endast 5g kolhydrater.

Äter man bacon och äggröra till frukost och kycklingen med halluomi till lunch och middag så är man uppe i 2400 kcal per dag. Men endast 14 kolhydrater.

2400 kcal per dag för en kvinna? Är det mycket? Jag kollade runt. Jag är ganska aktiv av med på fritiden tränar 4 pass i veckan på gymmet, blandar ganska tung styrka med konditionsträning. Men väldigt stillasittande jobb. Enligt den tabellen ska jag ligga på 2500 kcal per dag. Och ju mer man tränar och bygger upp musklerna ju högre bli ju viloförbränningen. Samtidigt så har man ju en högre förbränning i kroppen när man nästan uteslutit kolhydraterna. Eftersom hormonet insulin inte utsöndras i kroppen. (insulin är ett fettlagrande hormon).

Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att om man äter lågkolhydratskost så kanske man ska tänka lite på hur mycket kalorier det är i maten man stoppar i sej, men fokuserar sej lite mer på kolhydraterna. Ska man ner i vikt så är det ju bara bra om man gör av med mer energi än man får i sej. Då går man garanterat ner i vikt. Samtidigt så måste man ju äta sej mätt. Annars finns det en risk att man småäter. 3 mål om dagen är det jag äter. (+ proteindrink efter träningen.)

Några ord ifrån mej.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar